Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
Kontarst
Rozmiar czcionki
| |

Matematyczna przygoda uczniów z ZIELONKI w Cluj - Napoce

2019-04-29 13:18
Matematyczna przygoda uczniów z ZIELONKI w Cluj - Napoce

erasmus-1.png

W dniach 1 do 6 kwietnia br. grupa uczniów i nauczycieli ZSP nr 2 w Brzesku wzięła udział w spotkaniu uczestników projektu „How to feel Maths”. Przedstawiciele szkół z Turcji, Bułgarii i Polski tym razem byli gośćmi jednej z najlepszej szkół w Rumunii – Colegiul Național “Emil Racoviță”.

Bardzo bogaty program obejmował wiele aktywności, ale główną z nich była praca uczniów nad projektami badawczymi. Ich tematy oprócz, sensu stricte matematycznych, poruszały zagadnienia mające zastosowania czysto praktyczne. Oto kilka przykładowych:

- znalezienie najbardziej ekonomicznego sposobu usuwania śniegu z zasypanego placu,

- poszukiwanie strategii wygrywającej w grze planszowej The game of Hex,

- wyznaczenie najodleglejszego punktu od wybranego na powierzchni biletu do metra,

- badanie własności liczb złożonych z samych jedynek,

- dokonanie uogólnienia na podstawie kilku przykładowych obliczeń pewnej rodziny liczb,

- modelowanie zjawiska spadającej kropli wody.

Międzynarodowe grupy złożone z czterech uczniów już podczas pierwszego dnia zajęć wybrały jeden z czternastu problemów zaproponowanych przez organizatora spotkania. Następnie, wykład dotyczący prowadzenia badań naukowych, wygłosił dla nich dr Mihai Vasilescu z Babes – Bolyai University. W jego trakcie słuchacze mogli usłyszeć m.in. jak sformułować tematykę badań, jak i gdzie poszukiwać materiałów na dany temat, jak je opracowywać, gdzie i w jaki sposób publikować rezultaty.

img-0045-copy.jpg

Tak przygotowane zespoły prowadziły badania przez kilka dni, dzieląc  jednocześnie swój czas na pozostałe wydarzenia różnorodnego programu spotkania. Celem poszukiwań było wypracowanie pewnych rezultatów, dotyczących opracowywanego przez nich problemu i zaprezentowanie ich w ostatnim dniu spotkania. Nie to jednak było najważniejsze. Najistotniejszy w tym ćwiczeniu był sam proces, tj.:

- zmierzenie się z postawionym niebanalnym i otwartym problemem,

-praca w zespole i konieczność komunikacji w języku obcym,

- przygotowanie plakatu przedstawiającego dokonane odkrycia,

- konieczność publicznej prezentacji wypracowanych rezultatów.

Prace przebiegły bardzo sprawnie i w ostatnim dniu grupy zaprezentowały tematykę prowadzonych badań i uzyskane wyniki. Głos zabierał właściwie każdy uczeń, uzupełniając swój występ, jeśli było to możliwe fizyczną demonstracją zjawiska. Pod wielkim wrażeniem byli obserwatorzy, ale i sami badacze. Nikt chyba nie przypuszczał, że w tak krótkim przecież czasie, osiągnięte zostaną tak ciekawe rezultaty. Dla wszystkich ćwiczenie to okazało się pouczającym i ciekawym doświadczeniem.

img-0285-copy.jpg

Nie było to oczywiście jedyne wydarzenie w trakcie spotkania w Rumunii. Pierwszego dnia uczniowie goszczącej szkoły przedstawili nam żartobliwą sztukę teatralną w formie tragedii greckiej o historii powstawania zbiorów liczbowych, poznaliśmy zwycięzców konkursów i wyniki prowadzonych przez ostatnie miesiące aktywności projektowych. Drugiego dnia oprócz pracy badawczej uczniowie i nauczyciele zwiedzili szkołę, oglądali lekcje wybranego przedmiotu (matematyki, fizyki, chemii, biologii, informatyki lub języka angielskiego) oraz arcyciekawy film animowany Walta Disneya - „Mathmagic Land”. Po obiedzie uczestnicy projektu „Maths and Languages” zaprezentowali nam rezultaty badań prowadzonych w jego ramach. W tym czasie młodzież dowiedziała się od swoich rówieśników, czym dokładnie się zajmowali i podziwiała ich interdyscyplinarne prace, łączące w sobie różne dziedziny nauki(fizykę, matematykę, informatykę, chemię i inne). Była to też znakomita okazja, by zebrać pomysły jak prowadzić własne badania i jak je później zaprezentować. Dalsze zajęcia odbyły się „na mieście”. Przygotowana przez gospodarzy gra miejska „Math – Treasure Hunt” zmusiła uczestników nie tylko do wysiłku umysłowego przez rozwiązywanie ciekawych i nietypowych zadań matematycznych, ale i umożliwiła poznawanie pięknej stolicy Transylwanii. W trzecim dniu pobytu przed południem wszyscy przygotowywali się do sobotniej prezentacji, a po obiedzie udaliśmy się do National Ethnographic Park Romulus Vuia. Podziwialiśmy tam zabytkowe zabudowania z regionu, a na nich tradycyjne wzory i zdobienia. Dodatkowym zadaniem uczniów było fotografowanie zaobserwowanych ornamentów i powiązanie ich z figurami i bryłami geometrycznymi. Wynik swoich poszukiwań przedstawili na stronie internetowej: https://padlet.com/mgjemiolo/4q781c68lurb .

img-0355-copy.jpg

Czwarty dzień upłynął pod znakiem wycieczki. Jej pierwszym celem była wizyta w Bolyai Museum, po czym udaliśmy się na tradycyjny rumuński posiłek. Po jego zakończeniu pojechaliśmy zwiedzać kopalnie soli Turda.

Przed południem ostatniego dnia pobytu uczniowie przedstawiali wyniki swoich prac. Drugim punktem w tym dniu była prezentacja wybranej gry. My zademonstrowaliśmy Permutu, grę stworzoną przez Bartosza Żółtaka, polskiego naukowca z Wrocławia. Tę część programu dopełniły rozgrywki podczas, których zarówno nastolatkowie, jak i ich opiekunowie świetnie się bawili. Tygodniowe zajęcia zakończyło krótkie podsumowanie, uroczyste wręczenie certyfikatów i sesja zdjęciowa. Po wspólnym obiedzie udaliśmy się jeszcze do miejscowego ogrodu botanicznego i na kolację w restauracji z pięknym widokiem na miasto.

img-0530-copy.jpg

Wizyta w Rumunii na długo pozostanie w naszej pamięci. We wrześniu spotkamy się ponownie, tym razem w naszej szkole, w Brzesku. Czekamy z niecierpliwością!

Wyjazd odbył się w ramach projektu „How to feel Maths”. Otrzymał on dofinansowanie w ramach programu Erasmus+ Akcji 2. Partnerstwa strategiczne - współpraca szkół w wysokości 26 430 Euro i jest realizowany w okresie od 1 września 2018r. do 31 sierpnia 2020r.

Michał Jemioło

Krótkie refleksje uczniów:

Pobyt w Rumunii był jednym z najciekawszych doświadczeń w moim życiu. Poznałem tam wiele miłych osób z innych krajów, podniosłem swoje umiejętności komunikacji w języku angielskim. Szczególnie podobało mi się rozwiązywanie matematycznego zadania w grupach międzynarodowych oraz uczestniczenie w lekcji chemii jednej z klas w tamtejszej szkole. Zabawa w poszukiwanie skarbu w wersji matematycznej, także była doskonałym pomysłem. Jedynym minusem tego wyjazdu było to, że był to tylko tydzień… Ale jaki piękny tydzień!

Tomasz Kica

Następne spotkanie projektu How to feel Maths, które moim zdaniem było również wspaniałe, jak wyjazd do Turcji w listopadzie. W Rumunii było więcej zadań, pracy w grupach z różnymi państwami. Więcej się nauczyliśmy, zobaczyliśmy też bardzo interesujące miejsca. Z każdym spotkaniem projektu nasza relacja z uczestnikami z innych krajów się umacnia. To wspaniałe uczucie wiedząc, że znalazło się przyjaciół poza granicami Polski. 

Agnieszka Toboła

Wyjazd do Rumuni był dla mnie niezapomnianym przeżyciem. Szczególnie zapadła mi w pamięć wizyta w skansenie. Była to podróż przez historię Kluż-Napoki. Dowiedzieliśmy się jak radzono sobie, mając do dyspozycji wyłącznie kamień i drewno jako materiał budowlany. Świetnym pomysłem były zajęcia na zewnątrz. Naszym zadaniem było dotarcie do czterech punktów rozmieszczonych w różnych miejscach miasta, a następnie rozwiązanie zadań matematycznych, które tam na nas czekały. Pomysłowość oraz zaangażowanie grupy z Rumunii zasługują na podziw.

Katarzyna Kuśnierz

I really enjoyed traveling to Romania. The first time I had to do the task for which I had three days to solve them and forced me to think over many options for getting the result. I liked the outdoor game on the streets of the city. On sightseeing trips, I met places I did not know about. On a trip to Romania, I got to know some local culture and traditional Romanian dishes. In all, I am very happy with this weekly trip.

Jakub Horodko

Dzięki wyjazdowi projektowemu do Rumunii mogłem po raz kolejny zwiedzać inny kraj, poznać tamtejszą kulturę oraz obyczaje, a także ćwiczyć język angielski. Najbardziej podczas wyjazdu podobało mi się zadanie z pracą badawczą, podczas jej trwania można było zaobserwować różne podejścia do problemu przez osoby z innych krajów. Dobrze się bawiłem także podczas gry terenowej, która wymagała szybkiego myślenia i podejmowania decyzji oraz wymagała współpracy 

Mateusz Płachta

img-9555-copy.jpg

img-9945-copy.jpg