Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
Kontarst
Rozmiar czcionki
| |

Otwarta debata oksfordzka w brzeskim Liceum

2020-02-26 11:08
Otwarta debata oksfordzka w brzeskim Liceum

 „Mówić – to mało, trzeba mówić do rzeczy” - otwarta debata oksfordzka w brzeskim Liceum

Od września tego roku szkolnego w Liceum Ogólnokształcącym im. Mikołaja Kopernika realizowany jest projekt, którego celem jest szerzenie debaty oksfordzkiej jako narzędzia edukacyjnego. W ramach tego projektu w szesnastu szkołach w całej Polsce zostały utworzone  Szkolne Kluby Debat Oksfordzkich. Także w naszej szkole powołano do istnienia taki Klub, który skupia młodzież z siedmiu klas licealnych – 1AO, 1BO, 1G, 1GO, 2A, 2B i 2G. Do tej pory młodzież uczestniczyła już w dziewięciu (z dwunastu planowanych) warsztatach prowadzonych przez wykwalifikowanego trenera z zakresu debat oksfordzkich i wystąpień publicznych - Panią Magdalenę Wajdę. Warsztaty te obejmowały następujące zagadnienia: zasady debaty oksfordzkiej, naukę kulturalnej dyskusji i właściwej argumentacji, komunikację werbalną i niewerbalną, debatancką strategię, pisanie przemówień, przygotowywanie mów oraz dress code w wystąpieniach publicznych. Projekt zakończony będzie turniejem debat oksfordzkich,  który zostanie zorganizowany w Katowicach we wrześniu 2020 roku.          

104.jpg                                                                                             

Debata oksfordzka należy do najbardziej sformalizowanych form dyskusji. Biorą w niej udział dwa czteroosobowe zespoły: Propozycja i Opozycja. Zespoły ustalają bądź losują swoją przynależność do poszczególnych grup. Debatę organizuje i prowadzi Marszałek, który  udziela głosu, dyscyplinuje mówców przekraczających czas wystąpienia, dba o spokój i kulturalny przebieg spotkania. W przypadkach wyjątkowych Marszałek ma prawo wyprosić z sali uczestników niestosujących się do zasad. Marszałkowi pomaga Sekretarz, który informuje mówców o czasie pozostałym im na wystąpienia. Mówcy broniący i oponujący tezę występują na przemian. Długość wystąpień jest ściśle określona. O tym, czyja argumentacja była bardziej przekonująca decyduje jury - Loża Mędrców.

105.jpg

Debaty oksfordzkie są formą poszerzenia i pogłębienia wiedzy. Tezy debat dotyczą problemów, które mogą wzbudzać wiele emocji, są żywo komentowane i niejednokrotnie kontrowersyjne. Jednak dzięki tej metodzie uczestnicy mają możliwość nauczyć się patrzeć na zagadnienia z wielu stron, samodzielnie myśleć, budować spójną  i logiczną argumentację, występować publicznie, słuchać innych, brać odpowiedzialność za swoje słowa oraz szanować swoich rozmówców.  

101.jpg

20 lutego w świetlicy szkolnej odbyła się otwarta debata oksfordzka z udziałem Pani dyrektor ZSP nr 1 Doroty Jedlińskiej, która powitała zaproszonych gości oraz uczestników debaty, a także przedstawiła sprawozdanie z realizacji projektu. Zasady debaty oksfordzkiej zgromadzonej publiczności przybliżyli Magdalena Piech i Leon Petruńko. Teza spotkania brzmiała: Świat bez Internetu byłby lepszy. Grupę Propozycji (broniącej tezy) reprezentowali: Wiktoria Szostak z kl. 1BO, Milena Kuta z kl. 1AO, Leon Petruńko z kl. 2A, oraz Gabriela Styrna z kl. 1G.  W Grupie Opozycji (obalającej tezę) swoje mowy przedstawili: Filip Drytko i Gabriela Kozdrój z kl. 1GO oraz Wiktoria Kutek i Karol Kubala z kl. 1AO.                       

Do Loży Mędrców zostali zaproszeni: Pan Patryk Połeć – absolwent Tarnowskiej Ligi Debatanckiej , Natalia Lis, Amelia Wielgosz i Eliza Zelek z kl. 1BO oraz Alina Zając z kl. 2B, których zadaniem była ocena debaty. Pierwsza otwarta debata Szkolnego Koła Debat Oksfordzkich Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika prowadzona była przy publiczności z klas: 1AO i 3G LO oraz 1RT z Technikum.                                                              

Loża Mędrców po wnikliwej analizie poszczególnych wystąpień zadecydowała, że  zwyciężyła drużyna Propozycji.                                                    

Wszystkim, którzy wzięli udział w debacie gratulujemy ciekawych i inspirujących do przemyśleń wystąpień.

Projekt SKDO koordynują – p. Bernadeta Styczeń i p. Agata Marek

102.jpg

103.jpg