Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
Kontarst
Rozmiar czcionki
| |

Dobre praktyki PSP w Uszwi

2014-07-25 12:48
Dobre praktyki PSP w Uszwi

Współczesność niesie ze sobą wiele problemów, z którymi musi radzić sobie wychowawca. Dlatego nauczyciele naszej szkoły wybrali do realizacji moduł „Wspieranie pracy wychowawców klas – bezpieczna szkoła”. W czasie szkolenia poruszane zostały następujące zagadnienia:

  1. Promocja zdrowia.
  2. Skuteczne zarządzanie trudnym zespołem klasowym.
  3. Nauczyciel wychowawca wobec wyzwań współczesności.
  4. Uczeń z zaburzeniami zachowania.
  5. Odpowiedzialność nauczyciela za bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć, wycieczek, przerw.

 
Coraz częściej pojawia się w szkołach problem odrzucania, wyśmiewania, dokuczania wśród dzieci. By móc w sposób umiejętny pracować z zespołem klasowym należy poznać jego strukturę oraz relacje i pozycje zajmowane przez jej członków w grupie. Efektem zajęć prowadzonych przez specjalistę – psychologa było wypracowanie metod pracy pomocnych w skutecznym zarządzaniu zespołem klasowym. Ciekawe formy pracy
z uczniem zostały wykorzystane podczas zajęć. Wychowawcy przy pomocy odpowiednich narzędzi socjometrycznych mogli zbadać, jak wygląda ten problem w ich klasie. Kolejnym krokiem było zastosowanie gier i ćwiczeń integracyjnych.
Ważnym aspektem szkolenia była analiza przypadków zaburzonych zachowań konkretnych uczniów naszej szkoły. Dyskusja na temat tych zachowań pozwoliła nauczycielom głębiej spojrzeć na ten problem. W trakcie zajęć warsztatowych mieliśmy możliwość zadawania pytań, diagnozowania, wspólnego poszukiwania rozwiązań
w konkretnych przypadkach, po to aby optymalnie pomóc uczniom w pokonywaniu niepowodzeń szkolnych.
W trakcie zajęć dyskutowaliśmy, jak w dobie globalizacji i społeczeństwa informacyjnego  motywować uczniów do nauki, jak zachęcać do czytania i rozwijania swoich zainteresowań w kontekście postępu technologicznego i możliwości korzystania
z Internetu, gier komputerowych i wszechogarniającej reklamy.
Na lekcjach wychowawczych wykorzystano teksty pomagające uczniom zrozumieć jakie  niebezpieczeństwa czyhają w Internecie. Ćwiczenia przeprowadzone w klasie miały na celu wypracowanie przez uczniów planów bezpiecznego korzystania z Internetu.
Praca wychowawcza należy do zajęć najtrudniejszych ale i najciekawszych.  Nikt nie ma dziś wątpliwości, że wychowawca w znaczny sposób wpływa na rozwój podopiecznych, ich postawy i wybory życiowe. Dlatego ważne jest aby nauczyciel – wychowawca nieustannie pogłębiał swoją wiedzę i doświadczenie w tym temacie.

  
oprac.  Nauczyciele Publicznej Szkoły Podstawowej w Uszwi:                                                              
Józefa Zych
Zofia Zięć
Ewelina Toboła
Anna Cichostępska