
Współczesna edukacja stawia przed przedszkolami wiele nowych wyzwań, aby sprostać wszystkim oczekiwaniom ze strony dzieci , rodziców, środowiska i organów sprawujących nadzór. Od nauczyciela przedszkola oczekuje się innego spojrzenia na podejmowane działania dydaktyczno- wychowawcze i opiekuńcze. Współczesny nauczyciel, aby sprostać tym wszystkim wyzwaniom, powinien to być nauczyciel ,,ciągle” poszukujący ciekawych form pracy, wspierający dziecko w jego indywidualnym rozwoju, szukający nowych , inspirujących do działania metod pracy.
A więc, żeby zmieniać coś w swojej pracy, musimy zacząć zmianę od siebie samego.
Taką możliwość zmiany siebie, spojrzenia jeszcze raz na naszą pracę w przedszkolu jako całości podejmowanych działań, pozwoliło nam uczestniczenie w projekcie ,,Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Brzeskim” w obszarze ,,Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki”.
Uczestnicząc w projekcie nauczyłyśmy się otwartości na siebie i innych, postawy partnerstwa w codziennej pracy, potrafimy rozmawiać o tym co robimy dobrze, a nad czym jeszcze trzeba popracować. Pozyskałyśmy umiejętności pracy z dziećmi innymi metodami. Potrafimy mówić o naszych zmianach, pokazywać swoją pracę, która znacznie się zmieniła na efektywniejszą dzięki w/w Projektowi. Najważniejsze jest dla nas dobro dziecka, rodziców, środowisk. Radość, entuzjazm, zadowolenie, satysfakcja, pomysłowość, kreatywność, dobra atmosfera to są rzeczy o których nauczyciele mówią, że są bardzo potrzebne w pracy.
Pozyskane umiejętności w ramach projektu z warsztatów w zakresie: metody aktywnego słuchania muzyki wg Batii Strauss, metody teatroterapii oraz metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne wykorzystujemy w codziennej pracy z dziećmi, przy organizacji uroczystości przedszkolnych, spotkań integracyjnych z dziećmi niepełnosprawnymi, prowadzimy zajęcia otwarte dla rodziców, zajęcia koleżeńskie dla młodszych koleżanek. Dzielimy się wiedzą i doświadczeniem z nauczycielami z innych przedszkoli.
Jedną z ważniejszych uroczystości w Przedszkolu jest Dzień Rodziny. W minionym roku szkolnym dzień ten zatytułowany był Tańczymy dla Mamy
i Taty w związku z nabytymi umiejętnościami pracy metodą Batii Strauss.
Jak sam tytuł wskazuje dominował tu taniec. Dzieci tańczyły z różnymi rekwizytami i przy utworach muzyki poważnej. Bawiły się tańcem nawet te które nie przejawiały zainteresowania tą umiejętnością. Odczuwały radość z osiągniętego sukcesu. Swoje umiejętności zaprezentowały też na Konferencji w Starostwie Powiatowym w Brzesku.
Od tamtego czasu w pracy z dziećmi wdrażamy tą metodę przy różnych okazjach,
gdyż pozwala ona na wszechstronny rozwój każdego dziecka, daje mu poczucie sukcesu , wpływa na rozwój narządów ruch, a przecież dobra sprawność ruchowa przedkłada się na lepszy rozwój dziecka w sferze rozwoju umysłowego i społecznego.
W roku szkolnym 2013/2014 ten szczególny dzień nosił tytuł Teatrzyk dla Mamy i Taty,
aby pokazać Rodzicom wdrażanie nabytych umiejętności podczas warsztatów z metody teatroterapii. Zachwyt Rodziców i uznanie utwierdziło nas, że warto pracować inaczej. Wykorzystując poznane technik teatralne do zorganizowania tej uroczystości, przedszkole zamieniło się na jeden dzień w krainę postaci ze znanych bajek. Dzieci w przebraniach i z różnymi akcesoriami odgrywały przed Rodzicami swoje role, bawiąc się przy tym doskonale. Każdy Rodzic mógł podziwiać swoje dziecko radosne i zadowolone z sukcesu. W naszym przedszkolu, dzięki pracy poznanymi metodami możemy kształtować w dzieciach twórczą i aktywną postawę, wyobraźnię , dawać radość i poczucie satysfakcji z osiągniętego sukcesu, rozwijać odwagę w prezentowaniu swoich umiejętności przed szerszą publicznością, wpływać na indywidualny , wszechstronny rozwój każdego dziecka.
Udział w Projekcie i wzbogacenie naszych kompetencji w zakresie pracy z dziećmi
z wykorzystaniem aktywnych metod w przyszłości pozwoli nam lepiej zrozumieć
i maksymalnie wykorzystać potencjał jaki drzemie w każdym dziecku.
Zajęcia dydaktyczno- wychowawcze będą skuteczne i atrakcyjniejsze podczas których dziecko będzie aktywnie współuczestniczyło w podejmowanych działaniach.
Otwartość na pomysły dzieci, nie narzucanie zbytnio swojego toku myślenia, ale kroczenie tuż obok dziecka, wspieranie go w indywidualnym rozwoju i zachęcanie do poszukiwania wielu rozwiązań to cechy, które należy w sobie rozwijać i utrwalać poprzez poznane metody.
oprac. Magdalena Michalczyk