Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
Kontarst
Rozmiar czcionki
| |

KSZTAŁCIMY ZAWODOWO! - podsumowanie projektu

2016-02-16 09:16
KSZTAŁCIMY ZAWODOWO! - podsumowanie projektu

„KSZTAŁCIMY ZAWODOWO! - INNOWACYJNOŚĆ I PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM” –  to projekt zrealizowany przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Brzesku, w ramach projektu „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz szkolenia kadry kształcenia zawodowego” realizowanego ze środków PO WER na zasadach programu Erasmus+  sektora Kształcenie i Szkolenia Zawodowe. 
Opracowany projekt składał się z dwóch typów działań: szkolenie kadry/ job shadowing oraz staże osób uczących się w zagranicznych przedsiębiorstwach. Zaplanowane działania skierowane były do dwóch grup docelowych, tj. 16 uczniów technikum w zawodach: technik logistyk i technik informatyk oraz 14 osób kadry dydaktycznej - nauczycieli kształcenia zawodowego.
W ramach realizacji projektu  w dniach 11.04.2015 - 09.05.2015 zorganizowano praktyki zawodowe dla uczniów klas trzecich technikum. W 28 dniowym stażu zawodowym wzięła udział 16 osobowa grupa mieszana tj.: 8 uczniów Technikum Logistycznego i 8 uczniów Technikum Informatycznego w firmach o specjalnościach informatycznych i  logistycznych.  Staże odbyły się w Walencji w Hiszpanii.
Nadrzędnym celem stażu było odbycie przez uczniów miesięcznej praktyki zawodowej, określonej w programie nauczania technikum, doskonalenie znajomości języka zawodowego oraz  zdobycie nowych umiejętności i kompetencji zawodowych. W ramach zagranicznej praktyki zawodowej uczniowie zdobyli również nowe doświadczenia na stanowisku pracy w swoim zawodzie. Taka praktyka wzbogaciła ich wiedzę merytoryczną i umiejętności w korzystaniu z obcojęzycznych źródeł informacji oraz pozwoliła zrozumieć specyfikę zawodu, doskonalić zasady pracy w grupie i komunikować się ze współpracownikami. Staż zagraniczny pozwolił im poznać i zrozumieć zasady funkcjonowania  przedsiębiorstw, zakres norm, przepisów i procedur stosowanych w krajach Unii Europejskiej w zawodach informatyk oraz logistyk. Wyjazd i praktyka w firmie zagranicznej wzbogaciła ich język merytoryczny oraz znajomość bazy technicznej wykorzystywanej w firmach Unii Europejskiej. Otworzyła młodych ludzi na nowe technologie, nowych ludzi i ich kulturę a także nowe miejsca, które mogą w życiu poznać pomimo, że pochodzą z małych miejscowości. W trakcie pobytu w Hiszpanii uczniowie  nawiązywali kontakty z potencjalnymi pracodawcami i współpracownikami oraz rówieśnikami. Udział uczniów w praktykach rozwinął ich osobowość, kompetencje oraz przedsiębiorczość. Projekt spełnił również oczekiwania uczniów w sferze kulturowo-językowej. Uczestnicy praktyk poznali kulturę i życie codzienne odwiedzanych regionów. Ważnym atutem realizacji stażu była możliwość uzyskania certyfikatu Europass Mobility oraz certyfikatów potwierdzających udział uczniów w mobilności oraz zajęciach z języka hiszpańskiego. Dokumenty  te zostały wystawione imiennie na każdego uczestnika, który zaliczył praktykę. Europass Mobility  i przekazane uczniom certyfikaty stanowiły  wartość dodaną w procesie kształcenia zawodowego uczestników praktyki.
Drugim działaniem realizowanym w projekcie było job shadowing. Udział w projekcie był kolejnym doświadczeniem dla nauczycieli kształcenia zawodowego ZSP Nr 1 w Brzesku. 14 osobowa, mieszana grupa w dniach 16.08.2015-22.08.2015 uczestniczyła w wymianie doświadczeń w ADC College w Londynie, Wielka Brytania.  Wymiana doświadczeń wpłynęła na nowelizację i weryfikację procesu kształcenia w zawodach Technik Logistyk, Technik Informatyk, Technik Ekonomista oraz Technik Organizacji Reklamy w ZSP Nr 1. W trakcie tygodniowego szkolenia uczestnicy objęci działaniem zostali zapoznani z organizacją kształcenia zawodowego Wielkiej Brytanii na poziomie odpowiadającym polskiej szkoły zasadniczej i technikum, oraz kształcenia osób dorosłych, uwzględniając kształcenie praktyczne. Dzięki podjętym działaniom zrealizowano następujące cele:
1. zapoznano nauczycieli  z organizacją brytyjskiego systemu kształcenia, w tym m.in. powiązania systemu kształcenia zawodowego z rynkiem pracy, zakresem współpracy z pracodawcami, organizacją doradztwa zawodowego oraz systemem kształcenia osób dorosłych.
2. nauczyciele nabyli nowe doświadczenia, poznali dobre praktyki w kształceniu zawodowym, m.in. :zakres i zasady stosowania ECVET w kraju partnerskim; bazę dydaktyczną teoretycznego i praktycznego kształcenia zawodowego ADC COLLEGE; zakres i sposoby wykorzystywania technik informatycznych w trakcie zajęć szkolnych; wykorzystania metod e-learningowych i stosowania modułowego systemu kształcenia w zawodach; wsparcia osób dorosłych.
Beneficjenci projektu przekonali się, które rozwiązania stosowane w UK można wprowadzić do praktyki szkolnej lub jak zmienić istniejące warunki, aby poprawić ich efektywność. Jednym z widocznych rezultatów wprowadzonych w ZSP Nr 1 jest wzmacnianie współpracy szkoły z lokalnymi pracodawcami (zaproszenia na wspólne szkolenia, organizacja wizyt zawodoznawczych w firmach) oraz wykorzystywania metod e-learningu w procesie kształcenia uczniów.