Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
Kontarst
Rozmiar czcionki
| |

Nauczyciele ZSP nr 2 w Wielkiej Brytanii

2016-02-24 08:46
Nauczyciele ZSP nr 2 w Wielkiej Brytanii

Nauczyciele ZSP nr 2 w Brzesku, uczestnicy projektu „Wzmocnienie kompetencji językowych i europejskich nauczycieli”, realizowanego w ramach programu Erasmus+, okres ostatnich ferii zimowych spędzili na szkoleniach w Bournemouth, Brighton i Southampton. Tym razem była to grupa 17 osób , uczący przedmiotów ogólnych oraz zawodowych, szkolny doradca zawodowy i pedagog.
Uczestniczyli oni w zajęciach dotyczących metody zintegrowanego nauczania języka i przedmiotu (CLIL), w szkoleniu Bi–Component oraz kursie metodycznym dla nauczyciela języka angielskiego, doskonaląc jednocześnie znajomość języka oraz swój warsztat pracy. Na szkolenie Bi- Component składał się tydzień intensywnego szkolenia językowego, po czym jego uczestnicy udali się do kilku różnych szkół oraz koledżu. Dzięki temu nasi pedagodzy mogli poznać sposoby przekazywania wiedzy, stosowane przez ich angielskich kolegów, czy wymienić się z nimi swoimi doświadczeniami zawodowymi. Była to świetna okazja, aby przyjrzeć się organizacji pracy danej placówki, jej zapleczu dydaktycznemu oraz  by poznać problemy, z którymi borykają się jej pracownicy. Zaskoczeniem dla nas była bardzo zróżnicowana liczebność klas, często  na lekcji było tylko kilka osób, czasem powyżej dwudziestu, ale najczęściej kilkanaście. Świetnie wyposażone sale lekcyjne, bardzo dużo pomocy naukowych, w tym środków komputerowych, w każdej szkole przynajmniej jedna sala teatralna, czasem nawet trzech nauczycieli na lekcji, ogrom różnorodnych zajęć pozalekcyjnych: rozwijających oraz wspierających uczniów z problemami – wszystko to zrobiło na nas duże wrażenie. Inną rzeczą, którą można było zaobserwować, jest stosowanie przez nauczycieli różnorodnych metod aktywnych i gier dydaktycznych, pobudzających jak najwięcej zmysłów u uczniów. Odbywało się to jednak często kosztem bardzo niewielkiej porcji materiału przekazywanej podczas jednostki lekcyjnej. Wydaje się, też, że uczniowie tamtejszych szkół są przyzwyczajani od najmłodszych lat do samodzielności w zdobywaniu wiedzy, nauczyciele raczej pełnią rolę eksperta i przewodnika,  głównym uczestnikiem tego procesu jest sam uczeń. Od jego chęci i samodzielnej pracy zależy przyrost jego wiedzy i rozwój. Nie znaczy, to jednak, że nie dało się zauważyć różnych problemów, te starają się rozwiązać pedagodzy we współpracy z innymi urzędnikami państwa w granicach obowiązujących przepisów prawa. Nasz pobyt na Wyspach, to także nieformalna nauka języka, poznawanie tamtejszej kultury, zwyczajów. Sprzyjało temu zamieszkanie u rodzin angielskich i uczestnictwo w zorganizowanych wycieczkach np. by zobaczyć Stonehenge czy łaźnie rzymskie w mieście Bath, znajdującym się na liście światowego dziedzictwa UNESCO.
Były to już jedne z ostatnich wyjazdów szkoleniowych w ramach wspomnianego dwuletniego projektu, przygotowanego przez Michała Jemiołoautora i koordynatora projektu.
Jednym z jego głównych efektów będzie wprowadzenie elementów zintegrowanego nauczania przedmiotu i języka angielskiego na wybranych przedmiotach ogólnych i zawodowych już od przyszłego roku szkolnego 2016/2017 w klasach technikum mechatronicznego, informatycznego, gastronomicznego oraz geodezyjnego.
Jest to dla nas nauczycieli duże wyzwanie, ale jednocześnie inspiracja do dalszego rozwoju zawodowego. Realizacja obecnego projektu stała się możliwa dzięki pozyskaniu dofinansowania w ramach programu Erasmus+, akcja 1 - Mobilność kadry edukacji szkolnej.

oprac. Michał Jemioło