Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
Kontarst
Rozmiar czcionki
| |

The First World War – zintegrowane nauczanie na lekcjach historii

2016-10-10 13:46
The First World War – zintegrowane nauczanie na lekcjach historii

Nauczyciele Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Brzesku, uczestniczący w projekcie „Wzmocnienie kompetencji językowych i europejskich nauczycieli”, współfinansowanego w ramach programu Unii Europej­skiej Erasmus+ weszli  w fazę końcowej realizacji przedsięwzięcia. W roku szkolnym 2016/2017 w klasach pierwszych technikum mechatronicznego, informatycznego, gastronomicznego i geodezyjnego, jako innowacja pedagogiczna, niektóre przedmioty będą nauczane z elementami języka angielskiego i metody zintegrowanego nauczania języka i przedmiotu (CLIL). W tym celu  autor i koordynator projektu mgr Michał Jemioło opracował program nauczania, który stanowi aneks do przedmiotowych programów nauczania, a nauczyciele uczący - uczestnicy  projektu,  wybrali treści przedmiotowe, które będą w ten sposób realizować. Nauczanie zintegrowane obejmie historię, matematykę, informatykę, biologię, geografię, podstawy przedsiębiorczości, wiedzę o kulturze, WF, BHP i niektóre moduły w klasie mechatronicznej. Do tej pory, w miesiącu wrześniu, przeprowadzono m.in. lekcję historii (dr Anna Skoczek), warsztaty integracyjne w kl. 1TGs (mgr Marzena Mazgaj) i lekcję matematyki w kl. 1TMe (mgr Michał Jemioło).
16 września 2016 roku w kl. 1 TMe odbyła się lekcja historii The First World War – I wojna światowa.
Celem lekcji było zapoznanie z przyczynami i przebiegiem I wojny światowej, wskazanie państw i bitew na wszystkich kontynentach, tak by uczeń miał świadomość dlaczego wojnę tę nazywamy światową oraz wykorzystanie metody CLIL i elementów j. angielskiego w nauczaniu historii. Koncepcja lekcji wykraczała poza program nauczania i treści przedstawione w podręczniku, które ograniczają się do opisu wojny w Europie i odnotowania faktu przystąpienia USA w 1917 roku do wojny po stronie Ententy.
Wykorzystano pomoce dydaktyczne: film „The First World War – epic history” https://www.youtube.co   m/watch?v=PbwH1ZBnYdskolorowe kartki z nazwami kontynentów, 18 krajów świata, które uczestniczyły w wojnie (zachowano historyczne nazwy w j. angielskim np. Belgium Congo, German East Africa, Ottoman Empire) i 18 bitew, jakie stoczono w pierwszym roku wojny (film dotyczył 1914 roku).
Na początku uczniowie scharakteryzowali sytuację w Europie w II połowie XIX w. (praca z podręcznikiem w j. polskim), a następnie obejrzeli film w j. angielskim w dwóch odsłonach. (Projekcja była ukierunkowana, podano cel, wyjaśniono na co trzeba zwrócić uwagę). Po I części uczniowie mieli odpowiedzieć na pytania:

  1. How and why did the First World War start?
  2. Which European countries participated in the war?
  3. What countries entered the alliance?

Pytania zadawano w j. angielskim i uczniowie starali się odpowiadać w j. angielskim (uprzednio wyjaśniono niektóre słowa obcojęzyczne). Tę część kończyła notatka zapisana po angielsku. Następnie obejrzano II część filmu i odpowiadano na dalsze pytania:

  1. Was the war mention the battle which were fought in Europe.
  2. Only in Europe? Mention the other countries and continents?
  3. Mention the battles, which were fought in the other countries and continents.
  4. Why do we call it the first world war?

W trakcie projekcji filmu rozdano uczniom kolorowe kartki z nazwami krajów i miejscami bitew, każdy miał zapamiętać gdzie znajduje się kraj lub bitwa, nazwę której/którego otrzymał na kartce. Ta część lekcji kończyła się utworzeniem mapy. Uczniowie wstawali trzymając przed sobą kartkę z nazwą kontynentu, kraju, bitwy w określonym porządku: Europa: Trójprzymierze (kolor różowy), Trójporozumienie (kolor jasnoniebieski), pozostałe kontynenty (żółty), pozostałe państwa (ciemnoniebieski), bitwy (czerwony). Korelacja z innymi przedmiotami: geografią, a nawet j. polskim (uczniowie w III klasie będą omawiać „Jądro ciemności”, którego akcja rozgrywa się w Kongu Belgijskim) była zamierzona, ale przede wszystkim uświadomiła, że już w 1914 roku wojna ogarnęła wszystkie kontynenty, bitwy stoczono w koloniach w Afryce, Azji, gdzie Japonia wystąpiła przeciw Niemcom, którzy kontrolowali chińskie miasto Qingdao (Tsingtao) oraz Ameryce Południowej - bitwa pod Coronel (Chile) i Wyspy Falklandzkie (Falklands Islands) – i taki wniosek uczniowie wyartykułowali. Na zadanie domowe otrzymali polecenie przeczytania z podręcznika o dalszym przebiegu wojny i jej zakończeniu na froncie wschodnim i zachodnim w Europie. Po czym nastąpiła rekapitulacja. Ale odchodziła ona od typowego schematu lekcji, miała bowiem charakter dyskusji. Prowadząca lekcję Anna Skoczek poprosiła o ocenę wojny jako sposobu rozwiązywania konfliktów. Jeden z uczniów opowiedział się za taką formą i podał przykład Gruzji, dopiero doprecyzowanie pytania: „Czy wojna jest dobrym rozwiązaniem?” doprowadziło uczniów do jednoznacznej odpowiedzi: „nie”, gdyż „przynosi zniszczenie i śmierć wielu ludzi”. Opowiedzenie się „za” wojną przez jednego z uczniów  może być symptomatyczne dla współczesnej młodzieży – pokolenia Internetu. Socjologowie i publicyści dostrzegają u młodych fascynacje wojną, organizacjami paramilitarnymi jako skutek oddziaływania gier komputerowych. Może to też być efekt wszechogarniającej nudy, która jest charakterystyczna dla, powszechnego dziś, konsumpcjonistycznego modelu życia; wojna jawi się młodemu pokoleniu jako atrakcja.  Rozbieżność zdań uczniów dowodzi jakie zadanie stoi przed współczesną szkołą; wychowanie musi stać się integralną częścią procesu edukacyjnego.
Lekcję historii w kl. 1TMe obserwowali Aneta Michalec – studentka filologii polskiej PWSZ w Tarnowie, odbywająca praktykę zawodową i dyrektor szkoły mgr Jerzy Soska.
Przygotowanie lekcji metodą zintegrowanego nauczania języka i przedmiotu (CLIL) z wykorzystaniem elementów języka angielskiego wymaga dużo pracy ze strony nauczyciela. Czasochłonne jest opracowanie koncepcji i materiałów dydaktycznych.
Innowacje pedagogiczne, wprowadzane w naszej szkole potwierdzają zaangażowanie nauczycieli, którzy podejmują nowe wyzwania i doskonalą swój warsztat pracy, gdyby tylko dorównywało im zaangażowanie uczniów…















 

oprac. Anna Skoczek