Zintegrowane nauczanie języka i przedmiotu (CLIL) w ZSP nr 2 w Brzesku
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Bohaterów Westerplatte w Brzesku realizuje nowy projekt, dofinansowany z Funduszy Europejskich: „Zintegrowane nauczanie języka i przedmiotu (CLIL) - nową szansą na rozwój szkoły”. Czas jego realizacji obejmuje okres od 01.09.2016 do 30.11.2017 roku. Główne cele projektu to:
- rozwój kompetencji językowych nauczycieli,
- doskonalenie kompetencji zawodowych nauczycieli, w tym w zakresie metody zintegrowanego nauczania języka i przedmiotu (CLIL) oraz stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK),
- utworzenie w roku szkolnym 2017-2018 klas technikum, w których nauczanie wybranych przedmiotów ogólnych i zawodowych odbywać się będzie z wykorzystaniem elementów metody CLIL i języka obcego (angielskiego lub niemieckiego) oraz kontynuacja tego sposobu nauczania w kilku obecnych klasach pierwszych technikum,
- rozwój europejskiego wymiaru szkoły.
Dofinansowanie projektu z Unii Europejskiej wynosi 222 856,09 zł.
W przedsięwzięciu tym bierze udział 19 osób. Pierwszą grupę stanowią nauczyciele przedmiotów ogólnych: matematyki, informatyki, języka angielskiego, języka niemieckiego, geografii, historii, wychowania fizycznego, fizyki. Drugą grupę uczestników stanowią nauczyciele przedmiotów zawodowych: mechatronicznych, geodezyjnych, gastronomicznych, informatycznych oraz mechanicznych. Ostatnim uczestnikiem jest szkolny doradca zawodowy.
W ramach przygotowania do wyjazdu zagranicznego uczestnicy odbywają roczne szkolenia językowe w Polsce, po czym wyjadą na dwutygodniowe kursy zagraniczne. W trakcie wyjazdów do Anglii, Irlandii, Niemiec i na Maltę nauczyciele będą między innymi doskonalić swoje kompetencje w zakresie: metody zintegrowanego nauczania języka i przedmiotu, stosowania nowoczesnych aplikacji internetowych oraz różnego rodzaju nowoczesnych środków ICT, języka angielskiego lub niemieckiego, w tym specjalistycznego związanego z nauczanym przez nich przedmiotem. Rozwój umiejętności językowych będzie również możliwy dzięki zamieszkaniu u rodzin goszczących, co pozwoli uczestnikom obcować z językiem obcym niemal 24 godziny na dobę oraz umożliwi poznanie kultury kraju. Część z uczestników odbędzie krótkie wizyty w szkołach, dzięki czemu będzie mogła zobaczyć zagraniczne placówki edukacyjne. Uczestnicy będą mieli również okazję wymienić się spostrzeżeniami i doświadczeniami zawodowymi z nauczycielami z różnych krajów. Liczymy także na pozyskanie nowych kontaktów zawodowych celem rozwoju współpracy zagranicznej.
MICHAŁ JEMIOŁO