Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
Kontarst
Rozmiar czcionki
| |

Nauczyciel z ZSP nr 2 w Brzesku uczestnikiem szkolenia na Malcie

2017-03-02 09:06
Nauczyciel z ZSP nr 2 w Brzesku uczestnikiem szkolenia na Malcie

Nauczyciel z ZSP nr 2 w Brzesku uczestnikiem szkolenia na Malcie

 
Już od 1 września 2016 roku nasza szkoła realizuje projekt „Zintegrowane nauczanie języka i przedmiotu (CLIL) – nową szansą na rozwój szkoły”, który uzyskał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej, w ramach środków programu operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER). Jednym z jego założeń jest uczestnictwo 19 nauczycieli w dwutygodniowych wyjazdach zagranicznych. Ich celem jest m. in. rozwój kompetencji zawodowych, językowych i pozyskanie nowych kontaktów zawodowych. Pierwszy, na takie właśnie szkolenie pojechał nauczyciel matematyki i informatyki – mgr Michał Jemioło. Odbyło się ono w okresie 23.01. 2017 – 03.02.2017 na Malcie. Tematyka kursu dotyczyła metody CLIL oraz narzędzi ICT dla nauczycieli pracujących tą metodą.

W pierwszym tygodniu zajmowaliśmy się zastosowaniem narzędzi  technologii informacyjno-komunikacyjnych w nauczaniu, ale z punktu widzenia osób wykorzystujących metodę zintegrowanego nauczania języka i przedmiotu. Nasze zajęcia były skonstruowane w ciekawy i motywujący sposób. Otóż świeżo poznaną wiedzę i umiejętności musieliśmy zastosować  do stworzenia webquestu. Jest to rodzaj metody projektowej zorientowanej na uczniowskie badania w oparciu o instrukcję umieszczoną na stronie internetowej. Naszą pracę mieliśmy zaprezentować pozostałym uczestnikom na zajęciach kończących tydzień nauki, czyli w piątek. Stanowiło to dla nas dodatkową mobilizację do pracy i aktywnego uczestnictwa w zajęciach.

Nie da się ukryć, że praca na co dzień z wykorzystaniem metody CLIL, choć ciekawa i inspirująca wymaga od nauczyciela sporo czasu i wysiłku. Głównym problemem jest wciąż niedostatek satysfakcjonujących materiałów edukacyjnych. Dla obu stron procesu dydaktycznego tj. nauczyciela i ucznia dodatkową barierą do pokonania jest poziom opanowania języka. Dzięki udziałowi w tych warsztatach uczestnicy poznali wiele nowoczesnych narzędzi, które przychodzą z pomocą jednym i drugim. Pokazano nam m. in. aplikacje internetowe wykorzystujące słowniki językowe dostępne online, które umożliwiają interaktywną pracę z tekstem. Używając ich w bardzo prosty sposób można dostarczyć sobie i uczniom pomoc językową. Pozwala to na pracę z tekstami obcojęzycznymi, szczególnie tymi najeżonymi specjalistycznym słownictwem i terminami. Mieliśmy również możliwość nauczyć się jak, często w bardzo prosty sposób, przygotować interaktywne materiały edukacyjne dla uczniów. Piąty dzień zajęć pierwszego tygodnia uczestnicy zakończyli prezentacją przygotowanych w trakcie zajęć webquestów, w których wykorzystano cały szereg poznanych wiadomości.

Drugi tydzień kursu obejmował metodologię CLIL i chociaż na początku wydawało się, że będzie to nużące, wcale tak nie było. Po raz kolejny organizator mile nas zaskoczył, przekazując nam wiedzę w bardzo nowoczesny sposób. Nasz trener Valerie, sprytnie wplotła metody, których nas zamierzała nauczyć w same treści nauczania i uczyniła podmiotem tego procesu. Dzięki temu mogliśmy ich doświadczyć w świadomy i,  oddziałujący na nasze zmysły poznawcze, sposób. Wpłynęło to znakomicie na ich zapamiętanie. Wzorem pierwszego tygodnia musieliśmy wykonać zadanie, które mieliśmy zaprezentować na podsumowanie zajęć. Tym razem było to przygotowanie lekcji na wybrany temat z wykorzystaniem metody CLIL oraz narzędzi ICT poznanych w ubiegłym tygodniu kursu.

Ja oraz Marta Wolnik ze Szkoły Podstawowej w Jaworsku zaprezentowaliśmy lekcje dotycząca systemu binarnego. W lekcji tej zastosowaliśmy niemal wszystko, co poznaliśmy na dwutygodniowych zajęciach. W nagrodę od prowadzącej zajęcia i pozostałych uczestników otrzymaliśmy gromkie brawa. Lekcje będzie można wkrótce zobaczyć na stronie internetowej projektu: clil.zsp2.edu.pl.

Pobyt na szkoleniu nie ograniczył się oczywiście tylko do nauki. Była to również możliwość spotkania i wymienienia się doświadczeniami z nauczycielami z Polski, Litwy, Finlandii, Szwajcarii, Brazylii, Anglii oraz oczywiście Malty. W trakcie licznych wycieczek mieliśmy okazję poznać piękno tej śródziemnomorskiej wyspy oraz jej bogatą historię. Przebywanie w gronie międzynarodowym oraz zamieszkanie u rodziny maltańskiej wymusiło niejako konieczność posługiwania się językiem obcym (angielskim), który jest niezbędny w pracy metodą CLIL.

Wyjazd ten uważam, więc za bardzo udany. Nadmienię jeszcze, że w trakcie pobytu na Malcie otrzymałem informację, iż zakończony z końcem 2016 projekt „Wzmocnienie kompetencji językowych i europejskich nauczycieli” otrzymał bardzo wysoką ocenę instytucji go nadzorującej, czyli Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji w Warszawie. Mnie jako autora i koordynatora tego, jak również obecnego projektu dotyczącego CLIL wiadomość ta bardzo ucieszyła i zmotywowała do dalszej pracy w tym zakresie. 
 
MICHAŁ JEMIOŁO