Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
Kontarst
Rozmiar czcionki
| |

Tutoring w PSP w Woli Przemykowskiej

2014-02-17 13:03
Tutoring w PSP w Woli Przemykowskiej

„Tutoring” to temat warsztatów oraz spotkań grupowych,  które odbyły się w roku szkolnym 2013/2014 w Publicznej Szkole Podstawowej w Woli Przemykowskiej. Zajęcia miały miejsce w ramach realizowanego przez Powiat Brzeski projektu „Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Brzeskim".
 


Dzięki możliwości uczestniczenia w projekcie, grono pedagogiczne przeprowadziło we wrześniu. diagnozę potrzeb szkoły, co w efekcie pozwoliło na wybranie jednej z 24 ofert doskonalenia zaproponowanych przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie – „Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki,, Dla pani dyrektor i nauczycieli z tej szkoły priorytetem jest wdrożenie innowacyjnej metody dydaktyczno-wychowawczej jaką jest tutoring. Jest to metoda szczególnie skuteczna, jeśli chodzi o rozwijanie potencjału dzieci oraz motywowanie ich do samodzielnej pracy. Tutoring daje to, czego zwykle nie mogą zapewnić masowe systemy edukacji i wychowania: uważność na konkretnego wychowanka i możliwość dostosowania ścieżki rozwoju do jego specyficznej sytuacji. Tutoring jest również znakomitą metodą służącą rozwojowi talentów i mocnych stron.
 


W ramach realizacji rocznego planu wspomagania (RPW) wszyscy pedagodzy tej szkoły wzięli udział w pięciu modułowym szkoleniu (25 godz.), które przeprowadzili eksperci ze Szkoły Coachingu Lilianny Kupaj.
Zakres programowy spotkań grupowych obejmował:
-tutoring jako metoda dydaktyczna, czyli etapy wprowadzania tutoringu w szkole,
cele tutoringu i osiem reguł wyznaczania ich,
-tutor jako przywódca,
-budowanie indywidualnych programów tutorskich i wdrażanie ich.
Natomiast zakres problemowy warsztatów obejmował następujące zagadnienia:
-metody diagnozowania potencjału ucznia,
-odkrywanie i wzmacnianie mocnych stron i talentów ucznia,
-warsztat tutora, czyli talenty i praca na zasobach, uczenie się i motywacja, kreatywne myślenie, tutor w procesie zmiany,
-komunikacja w tutoringu: couching w pracy tutora, model rozmowy couchingowej,
-umiejętność zadawania pytań, słuchanie odzwierciedlające.
Profesjonalne szkolenie zostało przeprowadzone przez kompetentnych trenerów, którzy w pełni dopasowali się do potrzeb szkoły i jej pracowników. Zaangażowanie ze strony nauczycieli było bardzo duże, chętnie uczestniczyli w symulacjach, różnego rodzaju ćwiczeniach mających na celu pogłębienie ich kompetencji.
Kolejnym etapem realizacji RPW będzie wdrażanie poznanej metody i wykorzystanie wiedzy zdobytej na szkleniu. Na tym etapie wspomagania Szkolny Organizator Rozwoju Edukacji ma za zadanie pomóc w przełożeniu nowych umiejętności nauczycieli na szkolną praktykę. Aby efekt doskonalenia został osiągnięty w optymalnym  stopniu, zaplanowano cykliczne konsultacje grupowe i indywidualne z SORE, jak również konsultacje z ekspertem.

 
oprac. Magdalena Wojnicka - SORE