
„…Żyć to działać, to rozsiewać po świecie talent, energię, uczucie,
pomagać w czasie teraźniejszym pokoleniom przyszłym…”
/W. S. Reymont/
Nauczyciele Publicznego Gimnazjum im. W. S. Reymonta w Szczurowej uczestniczyli
w szkoleniach i warsztatach w ramach projektu Starostwa Powiatowego w Brzesku z obszarów: „Wykorzystanie TIK na zajęciach edukacyjnych. Bezpieczny Internet” oraz „Postawy uczniowskie. Jak je kształtować?” 12 maja 2014 roku obchodziliśmy Święto Patrona Szkoły, przy organizacji którego pedagodzy wykorzystali zdobytą wiedzę i umiejętności.
Przygotowując się do tego dnia, nauczyciele ustalili cele: wzmocnienie wśród uczniów poczucia jedności, odpowiedzialności i kreatywności; przekazanie gimnazjalistom w ciekawy sposób wiedzy o W. S. Reymoncie. Zaplanowano zaangażowanie jak największej liczby uczniów oraz integrowanie zespołów klasowych.
Tego wyjątkowego dnia społeczność szkolna uczestniczyła w części artystycznej, podczas której uczniowie zapoznali się z biografią Reymonta, obejrzeli prezentację multimedialną o podróżach i twórczości patrona szkoły, wysłuchali recytacji wierszy oraz wzięli udział w projekcji fragmentów filmu „Chłopi”. Zarówno tekst, jak i same slajdy, zostały przygotowane przez uczniów pod kierunkiem nauczycieli, którzy dzięki szkoleniom z zakresu TIK poszerzyli wiedzę na temat przydatnych programów, wyszukiwarek internetowych czy katalogów tematycznych. Po akademii nauczyciele zmotywowali uczniów do wzięcia udziału w teście wiedzy o patronie szkoły. Wszyscy obecni wypełnili test, a zwycięzcy zostali obdarowani słodkimi nagrodami.
Dzięki udziałowi w warsztatach dotyczących integralności pracy wychowawczej szkoły i środowiska, ukierunkowanej na kształtowanie postaw, łatwiej było zachęcić uczniów do zaangażowania się w tworzenie graffiti „Projekt Reymont”, malowanego odciskami kciuków. Warsztaty pomogły również w zachęceniu całej społeczności szkoły do stworzenia „Ściany ludowej”z przygotowanych wcześniej prac. Na spotkaniach w ramach szkoleń nauczyliśmy się kreować środowisko wspierające oraz kształtować pożądane postawy uczniów. Wykorzystując umiejętności nabyte podczas szkoleń, udało się zaangażować grupę mało aktywnych uczniów do pomocy
w przygotowaniach do Święta Patrona Szkoły. Z powodzeniem zintegrowano zespoły klasowe, które przygotowały gazetki ścienne o Reymoncie oraz dyskotekę szkolną, zorganizowaną w dużej mierze przez uczniów. Przygotowali oni dekorację, zabawy, muzykę i sprzęt oraz poczęstunek. Młodzież nauczyła się planowania, zgodnej pracy i wzmocniła swoje poczucie odpowiedzialności. Rodzice i pracownicy obsługi szkoły chętnie włączyli się w przygotowania, wspierając w ten sposób działania nauczycieli.
Udział w projekcie wpłynął na podniesienie jakości pracy szkoły i pozwolił na rozwój właściwych postaw uczniowskich. Gimnazjaliści uczyli się od siebie nawzajem, pracowali w zgodzie i z zaangażowaniem, czuli się współodpowiedzialni za Święto Patrona Szkoły.
nauczyciel mgr Anna Całka-Kosała