Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
Kontarst
Rozmiar czcionki
| |

Dobre praktyki PP nr 9 w Brzesku

2014-07-31 12:47
Dobre praktyki PP nr 9 w Brzesku

Publiczne Przedszkole nr 9 im. Marii Kownackiej w Brzesku to placówka z tradycją. Powstało w roku 1956 i przez szereg lat rozwijało się i modernizowało  swoją bazę. Priorytetem kadry było pogłębianie wiedzy pedagogicznej i doskonalenie umiejętności metodycznych.
Dlatego cennym doświadczeniem stał się udział w projekcie „Bezpośrednie wsparcie szkół i przedszkoli poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w powiecie brzeskim”.
         Od stycznia 2013 r. do maja 2014r. w placówce odbywały się spotkania, podczas których, nauczyciele doskonalili swój warsztat zawodowy.
Na podstawie wieloaspektowej diagnozy, jako obszar wsparcia na czas realizacji dwóch etapów projektowych wybrano „Pracę z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych”.
 Zadanie to nabrało szczególnej rangi po wejściu w życie Rozporządzenia MEN dotyczącego udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach. Dziecięce trudności oraz zdolności uznane zostały za „szczególne potrzeby edukacyjne” a rolą nauczycieli jest diagnozować je i tak kierować swoją pracą, aby wyrównywać deficyty i stymulować rozwój potencjałów.
         W toku szkoleńkoncentrowano się wokół zagadnień dziecięcej diagnozy oraz metod wspierania rozwoju. Do najważniejszych tematów należały: programy profilaktyczne i przykłady dobrych praktyk, kształtowanie odporności emocjonalnej, radzenie sobie ze stresem, sposoby zapewnienia dzieciom sukcesu edukacyjnego, wspieranie rozwoju zdolności - zabawy i zajęcia matematyczne, językowe, muzyczne, plastyczne, ruchowe, zabawy kreatywne, elementy bajkoterapii, arteterapii, muzykoterapii, kinezjologii edukacyjnej, pedagogiki zabawy, Metoda Dobrego Startu oraz  sposoby na budowanie klimatu sprzyjającego zaspakajaniu potrzeb dzieci. 
     Jednak za cele działań projektowych uznanopodjęcie zadań, w aspekcie realizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej i zasadę indywidualizacji oraz budowania współpracy z rodzicami w zakresie jednolitych działań wychowawczych.
Do zadań tych należały:
- opracowanie i przeprowadzenie ankiety skierowanej do rodziców badającej oczekiwania odnośnie wspierania indywidualnych potrzeb dzieci,
- opracowanie broszury informacyjnej dla rodziców,
- przygotowanie i opracowanie ankiety dla nauczycieli,
- zajęcia otwarte w ramach Wewnątrz - przedszkolnego Doskonalenia Nauczycieli,
- przygotowanie i udział w konkursie „Skrzydlate bractwo”.
Aby pracę przedszkola uczynić bardziej efektywną, dyrektor placówki zorganizowała dla rodziców wykład i zajęcia otwarte,gdzie zaprezentowano metody wspierające rozwój najmłodszych i rolę najbliższego otoczenia - rodziny.                          
         Cennym doświadczeniem było spotkanie szkoleniowe z pracownikiem poradni psychologiczno – pedagogicznej, panią Magdaleną Kiełbasa, która zaprezentowała nowoczesne metody i narzędzia diagnozowania i przeprowadziła badanie na wybranym dziecku. Dzięki współpracy z rodzicami  nauczyciele mogli przećwiczyć swoje umiejętności, bogacąc warsztat zawodowy.
         Za najważniejsze efekty działań podjętych w ramach projektu uznać należy wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola. Zajęcia są atrakcyjne, bogate w treści i mają zróżnicowane formy. Dzieci chętnie podejmują nowe zabawy, są aktywne, ciekawe. Nauczyciele dysponują jeszcze bogatszym repertuarem metod, form i środków, co pozwala na zapewnienie efektywnej opieki psychologiczno – pedagogicznej i pomoc każdemu wychowankowi w osiągnięciu sukcesu na miarę jego możliwości.

oprac. A. Bodzenta-Gargól